
Porządek i higiena w pewnych miejscach to bezwzględny priorytet. W szpitalach, klinikach, ośrodkach zdrowia, hospicjach itp. konieczne jest stosowanie się do rygorystycznych wytycznych. Wyjaśniamy, jak powinno odbywać się sprzątanie placówek medycznych!
Sprzątanie placówek służby zdrowia – jak często to robić?
Placówki medyczne składają się z pomieszczeń i powierzchni o wyjątkowym charakterze. Sprzątanie ich jest ważne nie tylko ze względu na komfort pacjentów i personelu, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. W takich miejscach znajduje się wiele potencjalnie groźnych substancji, wydzielin oraz mikrobów.
Trudno jest określić sztywny harmonogram dla obiektów tego typu, ponieważ wiele zależy od m.in. specyfiki i przeznaczenia danego pomieszczenia/powierzchni. Zwykle stosuje się podział w związku z poziomem ryzyka epidemiologicznego:
- niskie ryzyko:
- codziennie – czyszczenie sanitariatów, stanowisk pielęgniarek, przestrzeni kuchennych itp.;
- raz na tydzień – czyszczenie elementów łóżka, przycisków do przywoływania pielęgniarek, pilotów, stolików i szafek nocnych oraz powierzchni poziomych (stoły, blaty, parapety, podłogi itp.) i pionowych (futryny drzwiowe, regały, półki itp.);
- raz w miesiącu lub rzadziej – mycie lodówek (do leków i żywności), karniszy, kratek wentylacyjnych, osłon lamp itp.
- średnie ryzyko:
- codziennie – wszystkie elementy łóżek oraz powierzchnie znajdujące się przy nich, sanitariaty, powierzchnie płaskie, pokoje zabiegowe, pokoje do przechowywania (bielizny, leków, żywności itp.);
- raz w miesiącu – czyszczenie lodówek, kratek wentylacyjnych, rolet okiennych, karniszy itp.
- wysokie i bardzo wysokie ryzyko:
- codziennie – wszystkie elementy wyposażenia i powierzchnie;
- raz na tydzień – mycie lodówek, pomieszczeń personelu sprzątającego oraz trudnodostępnych przestrzeni (np. karnisze, lampy).
O czym warto pamiętać?
Przy sprzątaniu obiektów medycznych trzeba mieć na względzie nie tylko częstotliwość czyszczenia sprzętu i powierzchni płaskich/pionowych. Bardzo ważne jest, by robić to odpowiednio często, ale też dokładnie i z wykorzystaniem dedykowanych przyrządów i detergentów. Niezwykle ważne jest, by stosować specjalistyczne akcesoria oraz środki chemiczne – zwykle są to preparaty o silnych właściwościach dezynfekujących, które jednocześnie są bezpieczne dla ludzi.
Sprzątaniem obiektów medycznych powinni zajmować się wyłącznie doświadczeni specjaliści. Są odpowiednio przeszkoleni, przez co wiedzą, jak postępować zgodnie z ustalonymi procedurami sanitarnymi. Znaczenie ma również bezpieczne segregowanie i usuwanie odpadów medycznych, w tym potencjalnie zakaźnych. Jakiekolwiek niedopatrzenia tworzą zagrożenie dla personelu i pacjentów.
Na kogo postawić?
Ponieważ sprzątanie obiektów medycznych musi być realizowane na najwyższym poziomie, najrozsądniej jest skorzystać z usług profesjonalnej firmy specjalizującej się w takich usługach.
Częścią oferty Grupy ERA jest sprzątanie placówek służby zdrowia. Dla każdej placówki opracowujemy indywidualny plan higieny oraz uważnie dobieramy metody i środki chemiczne. Nasi technologowie często wykonują uważne kontrole, przez co możemy zagwarantować perfekcyjną czystość, przy odpowiedniej konserwacji obiektów.
Zachęcamy do kontaktu, celem omówienia szczegółów. Czystość to komfort, estetyka i bezpieczeństwo. Tworzymy warunki, w których można w najlepszy sposób dbać o zdrowie. Skorzystaj ze wsparcia profesjonalistów!